PORVA – BORZAVÁR – ZIRC TÚRAÚTVONAL

• Legmagasabb pont: 483 m
  • Legalacsonyabb pont: 368 m
  • Legnagyobb meredekség: 21 %
  • Várható menetidő: 2,5 óra (A várható menetidő a pihenőidőket nem tartalmazza.)
  • Vízvételi lehetőség: Porva (utcai kút, élelmiszerbolt), Borzavár (utcai csap, élelmiszerbolt), Pintér-hegy (Fiatalító-forrás).
  • A túrán a vízvételi lehetőségek korlátozottak.
  • Kiindulási hely megközelítése: Zirc – Porva közötti autóbuszokkal.

Leírás

Az autóbuszról leszállva a Z sáv jelzésen kelet felé indulunk. A balkézre nyíló első mellékutcán érhető el a római katolikus templom, melynek ékessége Szapolyai Orsolya vörösmárvány síremléke. Nemsokára elérjük a S sáv jelzést, melyen – még az út nagy kanyarja előtt – derékszögben jobbra fordulunk. Szekérutunk kivezet a faluból, majd egy erecskén átlépve folyamatosan emelkedünk. Előbb mélyútban folytatjuk utunkat, majd rétek és szántók között érünk fel egy derékszögű útelágazáshoz, ahol jobbra, majd egy újabb elágazásnál balra fordulva érjük el a Szépalmapusztára vezető aszfaltutat. A S sáv itt jobbra elfordul, a továbbiakban a K sáv lesz a vezetőnk. Szemben aszfaltút indul, ezen folytatjuk utunkat. A Templomdombot megkerülve – szép a rálátás Borzavárra és templomára – kis ösvényen ereszkedünk le a falu főutcájára. Mellettünk a római katolikus templom emelkedik. Irányunkat tartva végigmegyünk a településen, több helyen láthatóak régi, tornácos parasztporták. A falut erős lejtőn hagyjuk el. A kanyarnál a K sáv egyenesen, majd az úttal párhuzamosan jobbra folytatódik. Mellettünk a Bakonyi hajdani kisiparos mesterségének emlékei, felhagyott mészégetők sorakoznak. A bokros terepről utunk erősen emelkedni kezd, beérünk az erdőbe. Meredek lejtőn ereszkedünk egy völgybe, túloldalán az út enyhén ismét emelkedni kezd. A Pintér-hegy szép bükkösében érjük el az ún. Sípálya-nyiladékot, mely a hajdan itt álló síugró sáncról kapta nevét. A füves aljú, széles línián jobbra lefelé érhető el a finom vizű, foglalt Fiatalító-forrás. Mellette padok, tűzrakóhely várják a turistákat, a forrás vízhozama ingadozó, a száraz nyarakon kevésbé számíthatunk rá. A K sáv jelzés ösvényen halad tovább. Egy széles szállítóutat keresztezve ereszkedünk. A következő elágazásban jobbra fordulunk (balra a Pintérhegyi Parkerdő tanösvénye indul), és lépcsőkőn érünk le a Pintér-hegyi kőfejtő udvarába. Itt mészégető, faszén égető és bányászati bemutatót, valamint szabadtéri kőtárat találunk. A túrázók igényeit tűzrakóhely, esőbeálló, padok, asztalok elégítik ki, mellette játszótér szolgálja a kicsit örömeit. A park kapuján kilépve, a Borzavári, majd a Deák Ferenc utcán ereszkedve érünk a város központjába, a Rákóczi térre.