ZIRC30 teljesítménytúrák - KŐKAPU10

Túratáv: 9,9 km

Szintemelkedés: 220 m

Az útvonal jelzése:

RAJT/CÉL állomás: Művelődési Ház (Zirc, Alkotmány u. 14.)

KŐKAPU10 – Útvonalleírás

A Rajt Művelődési Háztól az Alkotmány utcán indulunk a városközpont felé, és a Rákóczi-tér - Széchenyi u. – Március 15. tér – Kossuth L. u. páratlan oldal útvonalon haladunk a város déli határáig.

A bal oldali utolsó épületnél körültekintően átkelünk a forgalmas 82-es úton a túloldali egykori tsz gépműhely bekötő útjára, amelyen rögtön balra fordulunk. Jobb oldalon műhelyek, ipari csarnokok és egy kis benzinkút.

Hamarosan földútra érünk, jobbra szántók, balra erdősáv. Kb. 600 m után élesen jobbra fordulunk, velünk szemben vadkerítés, az út a kapunak megy neki.

Balra fordulva követjük a vadkerítést. Az erdősáv után az út kettéágazik, mi jobbra térünk, és az erdősáv déli oldalán haladunk. Útvonalunk eddig azonos a Szarvaskút15 teljesítménytúra útvonalával. Nagy figyelemmel követjük a mezei utat még 170 méteren. Itt elválik a két túra útvonala: mi egyenesen bemegyünk a szemben látható erdősávban nyíló útátjáróba, és áthaladunk az erdősávon a szántóföldek közé. Az erdősávot kb. 150 méterrel elhagyva jobbra, dombnak felfelé kanyarodunk, majd 100 méter után balra, és fás-cserjés földúton, a Kőkapun érjük el a bakonybéli országutat. Az országutat körültekintően keresztezzük, és utunkat a túloldali földúton folytatjuk.

A földutat követve először balra még a szántóföldeket látjuk, de hamarosan átmegyünk egy erdősáv túloldalára, amely bal kézre esik, míg jobbra legelő-kaszáló kísér. Utunk balra nagy ívben betér az erdőbe, ahol becsatlakozunk a Rómer Flóris Emlékút zöld sávval (Z) és a Mária-út lila M-betűjével jelzett közös útvonalába. Ezt az útvonalat addig követjük, amíg el nem érjük Zirc lakott területét.

A Z/M közös szakaszát követjük az erdőben észak felé haladva. Az útvonal egy vadkerítésbe ütközve jobbra, majd a kerítés sarkán balra fordul. Itt figyelmesen haladjunk, mert egy nehezen észrevehető, keskeny ösvényen hagyjuk el jobbra a fák között a jelzett turistautat. Kb. 150 méteren kerülgetjük a keskeny ösvényen a fákat, amikor szemünkbe tűnik az a kislevelű hárs, amely 491 cm törzskörméretével szerepel Magyarország legnagyobb fáinak jegyzékében!

Az óriás fától követjük az ösvényt, amíg ki nem érünk az erdőből. Itt egy kaszálón átvágva csatlakozunk vissza a Z/M előbb elhagyott közös szakaszába, amely betér a Kukoricaföldek és Tündérmajor közötti erdőrészbe, ahol egy szakaszon északra tart, majd keletre fordulva, a Kukoricaföldek feletti bozótos cserjés-sziklás ösvényen ereszkedik le a Semmelweis utcába.

Az utcára leérve balra fordulunk, ahol hamarosan találkozunk a balról, Tündérmajor felől érkező Szarvaskút15-ről beérkező túratársakkal, innen már együtt tartunk a cél felé. A városban az útvonalunk: Irtás – Eötvös – Szikla – Jókai – Zrínyi – III. Béla utca, ez utóbbinak a végén már messziről látjuk a Célt, a Művelődési Házat.